19 Julai 2011

Empati dalam perniagaan

Empati bermaksud bagaimana kita meletakkan diri kita bagi memahami orang lain. Seperti kita meletakkan diri kita sebagai pelanggan yang mendapatkan servis kita.

Dalam dunia perniagaan, amat mudah menjadi simpati kepada pelanggan tetapi amat sukar untuk mejadi empati.

Empati yang saya takrifkan disini ialah sejauh mana kita memahami apa sebenarnya yang diperlukan oleh pelanggan kita dan sejauh mana produk / servis yang kita tawarkan tersebut menjadi satu keperluan berguna kepada mereka.

Dalam menjual, kita bukan hanya perlu menjual barangan, kita juga perlu 'menjual' diri kita. 90% pelanggan membeli sesuatu barangan bukan kerana barangan tersebut, tetapi kerana juru promosi atau dalam istilah yang senang difahami, diri kita sendiri yang membuatkan pelanggan membeli.

Amat penting kita memahami dan mempunyai sifat empati dalam perniagaan.

Shah

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...