28 September 2011

Unique Selling Proposition

Faktor utama yang sering menjadi kegagalan sesuatu produk tidak berjaya dijual ialah persamaan produk dengan pesaing. Pelanggan tidak mempunyai sebab yang kuat yang mampu memaksa mereka membeli produk saudara. Semuanya kelihatan sama sahaja. Sekiranya ini berlaku, saudara perlu menonjolkan produk saudara berbeza dari pesaing. Caranya saudara perlu menjalankan perniagaan saudara berbeza berbanding para pesaing saudara.

Sedikit perbezaan yang dibuat pada produk atau perniagaan saudara mempu menonjolkan produk saudara di mata para pelanggan. Pelanggan akan lebih mudah tertarik dengan perbezaan yang ditonjolkan. Sekiranya saudara dapat menghasilkan sesuatu produk yang hanya saudara sahaja miliki, pelanggan tidak akan teragak-agak mendapatkan produk saudara.

Sebagai langkah membezakan produk saudara di pasaran adalah dengan mengenali dan mewujudkan Unique Selling Proposition (USP). USP ini yang akan menjadikan produk saudara berbeza dari produk lain dipasaran.

Untuk menghasilkan USP bagi produk saudara, saudara perlu kenali masalah yang dihadapi pelanggan dan mencipta produk yang boleh menyelesaikan masalah tersebut. Sebagai contoh, apabila memakai kasut kaki dan tumit sering sakit. Justeru, Dr.William Mathias Scholl telah mencipta satu penyelesaiaan kepada masalah ini. Sejak tahun 1904, Scholl telah menyelesaikan masalah kesihatan tumit dan kaki.

Produk yang mempunyai USP tinggi adalah produk yang dapat menyelesaikan masalah pelanggan. Pelanggan membeli mesin vakum hampagas kerana mahu rumah menjadi bersih bukan kerana ingin bersaing sesama jiran. Dengan adanya mesin vakum tersebut, masalah kebersihan rumah pelanggan sudah dapat diselesaikan.


Semoga sukses selalu.


Shah Othman
Ahli perniagaan dan jurulatih perniagaan sepenuh masa.
Mempunyai kepakaran dalam melatih usahawan-usahawan kecil yang ingin mengembangkan perniagaan ke tahap yang lebih baik.
Berpusat di Seberang Jaya, Pulau Pinang.
Bersedia memberikan khidmat seminar dan bengkel di mana sahaja para peserta inginkan.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...