16 September 2011

Matlamat tanpa impian

Selamat hari Malaysia saya ucapkan kepada semua pembaca blog ini. Setiap tahun, kita di Malaysia akan menyambut hari penubuhan negara kita, iaitu pada 16hb September. Dikesempatan ini juga saya berdoa agar industri perniagaan diMalaysia akan berkembang lebih pesat lagi. Menjadi lebih baik dari tahun-tahun sebelumnya.

Berkenaan topik kita kali ini, Matlamat tanpa impian.

Saudara, untuk memacu matlamat yang telah kita tetapkan, kita perlu mempunyai impian yang tetap agar ia akan terlaksana. Kita sebagai manusia mempunyai pelbagai impian dan keinginan. Keinginan inilah yang membuatkan segala impian tercapai.

Pernah saudara terfikir bagaimana sebuah kapal terbang dibina? Idea yang dicetuskan dari angan-angan oleh adik-beradik Wright iaitu Orville Wright dan Wilbur Wright. Mereka dapat mencipta sebuah kapal terbang dari angan-angan yang ditukar menjadi impian dan disertakan dengan matlamat. AKhirnya, pada 17 Disember 1903, kapal terbang yang dicipta oleh mereka terbang dengan berjaya.

Begitulah juga kita sebagai seseorang yang ingin menjadikan impian kita terlaksana. Perlu ada matlamat. Tanpa matlamat, kita diibaratkan seperti memandu kereta tanpa hala tuju. Memandu kereta dengan matlamat, akan membuatkan kita sampai ke destinasi dalam masa yang ditentukan. Tiada matlamat, kita tidak akan tahu bila impian tersebut akan menjadi realiti.

Menjadi seorang usahawan adalah pilihan yang besar dalam kehidupan. Saudara menetapkan sendiri jalan hidup dan hala-tuju saudara. Sekiranya sebelum ini saudara tidak menetapkan matlamat atau matlamat perniagaan saudara kurang jelas, mulai hari ini saudara tuliskan setiap impian dan matlamat saudara. Bukan sahaja untuk saudara yang menajdi usahawan, sekiranya saudara bekerja makan gaji juga boleh berbuat demikian. Yang penting, matlamat yang terfokus.

Semoga saudara sukses.

Shah Othman
Ahli perniagaan dan jurulatih perniagaan sepenuh masa.
Mempunyai kepakaran dalam melatih usahawan-usahawan kecil yang ingin mengembangkan perniagaan ke tahap yang lebih baik.
Berpusat di Seberang Jaya, Pulau Pinang.
Bersedia memberikan khidmat seminar dan bengkel di mana sahaja para peserta inginkan.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...