08 September 2011

Hebatkah masa saudara?


Bila bercakap mengenai masa, ramai yang akan berkata kepada saya, mereka telah mengatur masa sebaik mungkin. Begitu juga saya. Masih lagi teringat semasa usia awal 20-an, ketika zaman mula bercinta, saya selalu tegur ibu saya kerana kerap mengajak saya pulang ke kampung tanpa memberitahu perancangan tersebut terliebih dahulu.

Saya beritahu ibu saya, saya dah merancang perkara lain pada hari tersebut. Lain kali kena membuat perancangan lebih awal. Walaupun saya tahu, ibu dan ayah saya telah merancang sejak beberapa hari sebelumnya. Namun, sikap ibu saya yang tidak suka memberitahu perancangan lebih awal, membuatkan saya agak marah.

Kini, saya nak mengajak saudara pula untuk benar-benar merancang jadual harian saudara.

Seorang usahawan amat menghargai setiap jam yang ada. Sejak dari awal pagi sehinggalah larut malam. Jika saudara perasan, saudara juga mungkin begitu. Namun adakah setiap jam yang ada benar-benar digunakan sebaik mungkin?

Cuba kita lihat balik beberapa jam sebelum saudara membaca blog ini, apa yang saudara lakukan? Mungkin ada yang baru lepas makan tengahari, baru selesai membeli-belah dan mungkin ada yang baru pulang dari berjumpa rakan-rakan dikedai kopi.

Saya tidak mahu katakan apa yang saudara lakukan sepanjang hari benar atau salah. Saya cuma mahu saudara lihat kembali mana satu perkara yang saudara lakukan adalah sesuai mengikut jam yang ada.

Cuba saudara senaraikan jam mengikut seperti yang saya catatkan dibawah;
8.00 - 9.00
9.00 - 10.00
10.00 - 11.00
11.00 - 12.00
12.00 - 1.00
1.00 - 2.00
2.00 - 3.00
3.00 - 4.00
4.00 - 5.00
5.00 - 6.00
6.00 - 7.00
7.00 - 8.00
8.00 - 9.00
9.00 - 10.00

Sekarang tuliskan pula disebelahnya apa yang saudara lakukan pada setiap jam. Senaraikan mengikut apa yang benar-benar saudara lakukan tanpa perlu berhenti seketika untuk memikirkan perkara yang sudah saudara lakukan.

Berikutnya, saudara catatkan pula dari skala 1 - 5 yang mana lebih penting. 1 bagi aktiviti yang paling tidak penting, 5 adalah untuk perkara yang penting dan berbaloi dilakukan.

Selepas saudara membuat catatan berikut, semak. Kemudian, saudara akan dapat melihat yang mana penting dan mana tidak. Rancangkan kembali jadual harian saudara mengikut kepentingan tersebut.

Usahawan / individu berjaya menggunakan sebaik mungkin setiap jam yang ada.

Shah Othman
Ahli perniagaan dan jurulatih perniagaan sepenuh masa.
Mempunyai kepakaran dalam melatih usahawan-usahawan kecil yang ingin mengembangkan perniagaan ke tahap yang lebih baik.
Berpusat di Seberang Jaya, Pulau Pinang.
Bersedia memberikan khidmat seminar dan bengkel di mana sahaja para peserta inginkan.




Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...