13 September 2011

Impian vs Angan-Angan

Sejenak saya berfikir, mengapa impian perlu diiringi oleh angan-angan? Mengapa pula angan-angan kemudiannya hanya tinggal angan-angan?

Berfikir sambil mencari jawapan, yang akhirnya akan menjadi satu angan-angan jika ianya hanya berada dibenak fikiran. Tanpa diluahkan dan dirancang, ia hanyalah gambaran akan sesuatu perkara yang tidak pasti.

Impian, menyamai keinginan yang sering kita tanamkan didalam minda separa sedar kita. Melafazkan setiap hari kata-kata yang sama, sehinggakan seperti impian sudah tercapai.

Bagaimana angan-angan yang hanya gambaran kosong mampu ditukar menjadi impian berisi?

Saudara, apabila seseorang mula berangan-angan, sebenarnya beliau telah memasang impian. Sekiranya kita mendengar seorang rakan memberitahu, aku ingin memiliki sebuah banglo empat tingkat beserta sebuah kereta Jaguar atau Ferrari, jangan terus menghukum rakan tersebut dengan kata-kata, "Berangan je la kau".

Kata-kata yang saudara lemparkan kepadanya mampu menghancurkan semua angan-angan dan impian beliau.

Begitu juga saudara, tatkala sudah yakin dengan impian, tiba-tiba datang seseorang kepada saudara dan berkata perkara yang sama seperti yang saudara katakan kepada rakan tadi, apa perasaan saudara ketika itu?

Tidak salah untuk berangan-angan, asalkan semua angan-angan disertakan dengan impian. Ditambahkan pula dengan matlamat dan perlu dicatat diatas sekeping kertas. Saudara perlu membacanya setiap hari supaya saudara tidak lupa akan impian tersebut.

Semoga saudara sukses.

Shah Othman
Ahli perniagaan dan jurulatih perniagaan sepenuh masa.
Mempunyai kepakaran dalam melatih usahawan-usahawan kecil yang ingin mengembangkan perniagaan ke tahap yang lebih baik.
Berpusat di Seberang Jaya, Pulau Pinang.
Bersedia memberikan khidmat seminar dan bengkel di mana sahaja para peserta inginkan.




Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...