12 September 2011

Impian setinggi bintang di langit

Berbicara mengenai impian, hampir setiap orang memiliki impian. Tidak kira besar mana impian mereka, mereka tetap menyimpian impian. Ada yang mengimpikan untuk memiliki rumah sendiri, memiliki kereta baru sehinggakan ada yang mengimpikan mempunyai isteri baru. Impian setiap orang berbeza-beza.

Satu kunci utama untuk membuatkan setiap impian yang kita tetapkan menjadi kenyataan ialah tidak mempedulikan apa padangan negatif dari orang lain. Ramai yang akan memperlekeh usaha dan impian yang kita tanamkan. Sebagai contoh, sekiranya saudara berkata ingin mempunyai wang sebanyak RM1 juta dalam tempoh 5 tahun, akan terdapat suara-suara sumbang yang berkata saudara tidak akan mampu melakukannya dan melupakan segala usaha tersebut.

Setelah saudara memasang impian tersebut, seterusnya ialah fokus untuk merealisasikannya. Fokus bermakna saudara perlu sentiasa melakukannya. Seperti contoh yang saya berikan tadi, untuk mempunyai RM1 juta dalam tempoh 5 tahun, saudara perlu menyimpan sekurang-kurangnya RM17,000 setiap bulan. Saudara perlu fokus untuk mendapatkan jumlah seperti yang ditetapkan dengan pelbagai cara.

Usaha ke arah impian harus lurus. Salah satu cara untuk sentiasa tetap kearah impian tersebut adalah dengan menanamkan impian tersebut ke dalam minda separa sedar (subconcious mind) kita setiap hari. Tapi, jangan sampai ada yang mengatakan saudara gila.

Memberi arahan kepada minda separa sedar perlu dibuat pada waktu tenang dan waktu malam adalah yang paling sesuai. Sebagai contoh, setiap malam sebelum tidur, saudara membacakan impian saudara beberapa kali dan lafazkan juga kata-kata "aku sudah memiliki wang RM 1 juta". InsyaAllah, minda separa sedar akan 'memaksa' kita bekerja lebih kuat dan tekun bagi mendapat impian tersebut.

Semoga saudara semua mencapai impian yang diingini.

*RM1 juta yang saya sebutkan hanya sebagai contoh yang digunakan untuk menerangkan proses menanam impian.


Shah Othman
Ahli perniagaan dan jurulatih perniagaan sepenuh masa.
Mempunyai kepakaran dalam melatih usahawan-usahawan kecil yang ingin mengembangkan perniagaan ke tahap yang lebih baik.
Berpusat di Seberang Jaya, Pulau Pinang.
Bersedia memberikan khidmat seminar dan bengkel di mana sahaja para peserta inginkan.




Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...