03 September 2011

Apa yang menjadikan jutawan seorang jutawan?

Mungkin saudara pernah tertanya, 'apa yang menjadikan seseorang jutawan'? Tentu sekali antara jawapan yang saudara perolehi adalah
  • Kerja keras
  • Nasib baik
  • Bijak melabur
  • Ramai kenalan (networking) yang bagus
  • Berdisiplin
sebenarnya, banyak jawapan yang saudara akan temui, dan tidak semua jawapan yang saudara dapat adalah benar. Mungkin ada yang hanya betul 70% atau 90%. Bagi saya, semua jawapan yang saudara temui adalah benar.

Tetapi tahukah saudara, seorang jutawan yang menjalankan perniagaan akan memegang prinsip kebolehpercayaan sebagai pegangan utama.? Dalam erti kata lain, mereka membina integriti pada diri mereka seperti mereka menjalankan perniagaan mereka yang bernilai berbilion-bilion ringgit tersebut.

Kebolehpercayaan yang ada pada diri mereka menjadikan ramai pelanggan dan pelabur yang berani melabur dan mendapatkan servis mereka. Dalam perniagaan, kepercayaan ini menjadi tunggak utama kepada pengekalan dan teguhnya perniagaan. Tanpanya ibarat pohon yang tidak disiram, semakin lama ia akan semakin layu.

Warren Buffet pernah berkata, untuk membina nama yang baik memerlukan masa 20 tahun, tetapi hanya perlukan masa 5 minit untuk merosakkannya.

Kita sudah faham bagaimana seorang usahawan seperti kita mampu menjadi jutawan yang mampu menjana pendapatan mencecah billion dalam tempoh masa yang singkat.

Shah Othman
Ahli perniagaan dan jurulatih perniagaan sepenuh masa.
Mempunyai kepakaran dalam melatih usahawan-usahawan kecil yang ingin mengembangkan perniagaan ke tahap yang lebih baik.
Berpusat di Seberang Jaya, Pulau Pinang.
Bersedia memberikan khidmat seminar dan bengkel di mana sahaja para peserta inginkan.





Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...