10 Disember 2011

Fast Action, Fast Result


Terima kasih kerana sudi membaca blog saya ini saban hari. Saudara semua adalah orang hebat.

Kali ini saya ingin bercerita mengenai tabiat orang hebat yang telah berjaya seperti saudara.

Perkara penting yang menjadi penarik pelanggan mendapatkan produk dan sevis dari saudara adalah kepantasan saudara membekal dan menyediakan produk dan servis. 90% pelanggan akan berasa tidak selesa apabila produk atau servis yang mereka inginkan lambat disediakan. Mereka akan beralih kepada pesaing saudara yang lain.

Saudara pernah terfikir kenapa restoran-restoran makanan segera mendapat sambutan walaupun makanan yang mereka sediakan dikatakan tidak baik untuk kesihatan? Kerana faktor kepantasan mereka menyediakan tempahan pelanggan menjadi daya penarik.

Saya sendiri menjadi pelanggan restoran-restoran manakan segera kerana tidak suka menunggu untuk suatu jangkamasa yang lama bagi mengisi perut. Ditambah pula dengan jadual harian yang kadangkala memaksa saya makan semasa didalam kereta.

Saya ingin bertanya saudara, pernahkah saudara terjumpa dengan mana-mana usahawan atau peniaga yang memberikan perkhidmatan yang lambat? Apa yang berlaku kepada beliau selepas ramai pelanggan berurusan dengan beliau? Saya berani mengatakan lebih 50% pelanggan beliau yang tidak berpuas-hati. Lagi 50% ada yang tidak kisah dan ada pula yang berurusan dengan beliau kerana tiada pilihan lain.

Poin penting disini ialah, untuk mendapatkan jualan yang banyak, pelanggan yang ramai, saudara harus bergerak lebih pantas dari sekarang. Saya tahu saudara sudah bergerak pantas, tetapi saya seru saudara untuk menambah lagi kelajuan saudara. Lebihkan lagi kepantasan saudara. Sekiranya sebelum ini saudara memandu dengan kelajuan 100 km/j, sekarang tambahkan lagi menjadi 150 km/j. Jangan risau, tiada pihak berkuasa yang akan menyaman saudara kerana kepantasan saudara menyediakan produk dan perkhidmatan yang pantas dalam perniagaan.

Tindakan yang pantas memberikan pulangan yang pantas juga. Semakin pantas saudara membuat tindakan, semakin pantas wang masuk ke akaun saudara.

Jika minggu ini saudara berurusan dengan pelanggan, pastikan minggu ini juga pelanggan saudara mendapat hasilnya. Kemudian barulah saudara pula yang mendapat hasil.

Dunia perniagaan sekarang tidak menunggu untuk pelanggan datang mencari saudara. Semakin saudara menunggu pelanggan datang kepada saudara, semakin terlepas peluang yang saudara ada. Cari peluang, jangan hanya menunggu. Menunggu peluang dalam perniagaan sudah lapuk. Jika 20 tahun dahulu para usahawan boleh menunggu peluang, sekarang peluang perlu dikejar dan ditangkap. Hanya yang pantas sahaja yang akan dapat menangkap peluang tersebut.

Seperti yang saudara Fathuallah sebutkan dalam buku Rahsia Menambat Hati Pelanggan beliau, Fast Action Target Hit. Beliau menyeru semua usahawan untuk bergerak pantas. Tidak boleh leka dalam melakukan urusan perniagaan. Setiap minit yang kehilangan ibarat seperti wang yang mengalir keluar. Tentu saudara tidak mahu wang saudara keluar tanpa sebarang pulangan, bukan?

Semoga saudara sukses selalu.

Shah Othman
Ahli perniagaan dan jurulatih perniagaan sepenuh masa.
Mempunyai kepakaran dalam melatih usahawan-usahawan kecil yang ingin mengembangkan perniagaan ke tahap yang lebih baik.
Berpusat di Seberang Jaya, Pulau Pinang.
Bersedia memberikan khidmat seminar dan bengkel di mana sahaja para peserta inginkan.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...