20 Disember 2011

Komited dalam menjalankan sesuatu kerja

Terima kasih saya ucapkan kepada saudara semua yang mash lagi mengikuti blog saya ini. Walaupun saya sudah jarang-jarang menulis sekarang. Tapi, demi mahu berkongsi kisah suka-duka dan strategi menjalankan perniagaan, saya masih lagi disini.

Kali ini saya ingin bercerita menganai komited. Kisah yang penting yang mendorong kita menjadi seperti apa yang kita mahukan sekarang.

Dalam usaha mencapai kehendak dan kejayaan yang diidamkan, kita perlu komited terhadap sesuatu perkara atau pekerjaan yang dilakukan.

Komited sama juga seperti menetapkan matlamat dan berusaha mencapainya. Dengan penetapan matlamat dan usaha, kita boleh mencapai sesuatu yang diinginkan. Seperti ingin memiliki harta bernilai RM20 juta dalam tempoh 2 tahun atau ingin memiliki badan yang langsing bak peragawati dalam tempoh 3 minggu. Semua iti tidak mustahil, kerana itu adalah matlamat saudara dan saudara berusaha mencapainya. Tetapi seteguh mana saudara komited terhadap perkara tersebut?

Jika diselak-selak Kamus Dewan, komited bermaksud 'mempunyai atau menunjukkan komitmen (terhadap sesuatu)'. Dari maksud perkataan ini juga kita sudah boleh membayangkan apa yang perlu dilakukan. Saudara perlu menunjukkan komitmen kalau tidak kepada pihak ketiga, kepada diri sendiri. Memperlihatkan komitmen yang saudara fokus melakukan sesuatu sehingga mendapat keputusan yang diingini.

Dalam perniagaan, sekiranya saudara tidak komited melakukannya, saudara boleh hilang tumpuan. Malah saudara boleh kehilangan semua wang modal dan keuntungan yang saudara miliki sebelum ini.

Saya juga pernah kehilangan sifat ini. Saya tidak komited melakukan perniagaan yang saya jalankan. Semuanya saya lakukan sambil lewa. Saya menangguh pekerjaan yang perlu disiapkan. Akhirnya sikap ini memakan diri sendiri apabila perniagaan saya mulai merosot. Pada ketika inilah saya mula mengetahui, saya sudah tidak seperti dulu. Saya tidak komited menjalankan perniagaan. Saya bersyukur saya sedar awal sebelum pergi lebih jauh. Saya kembali memberikan sepenuh perhatian dan komited dalam melakukannya.

Memang perkara ini remeh bagi sesetengah orang. Tetapi bagi ahli perniagaan, perkara ini besar natijahnya jika diabaikan. Sifat-sifat sebagai seorang yang komited perlu ada dalam diri setiap ahli perniagaan. Sifat ini yang akan membantu seseorang ahli perniagaan supaya lebih berjaya lagi. Tidak ada ruginya saudara menyembunyikan sikap ini.

Semoga saudara sukses selalu...

Shah Othman
Ahli perniagaan dan jurulatih perniagaan sepenuh masa.
Mempunyai kepakaran dalam melatih usahawan-usahawan kecil yang ingin mengembangkan perniagaan ke tahap yang lebih baik.
Berpusat di Seberang Jaya, Pulau Pinang.
Bersedia memberikan khidmat seminar dan bengkel di mana sahaja para peserta inginkan.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...