24 Ogos 2011

Bagaimana menambah ilmu?

Brian Tracy pernah menulis dalam bukunya, "membaca selama setengah jam sehari dapat menambah ilmu dan membaiki kelemahan diri."

Bagaimana cara saudara menambah ilmu? Adakah melalui pembacaan?

Kebanyakan dari manusia yang sukakan penambahbaikan dalam kehidupan akan membaca. Tidak kira membaca dari buku, blog, surat khabar pamphlet atau apa sahaja bahan bacaan. Membaca selama sengah jam atau satu bab sehari dapat membuka minda dan menambah ilmu kita.

Perkara ini diakui saya sendiri. Secara jujur, saya mendapat ilmu tentang perniagaan adalah dari pembacaan. Saya meluangkan masa membaca sekurang-kurangnya satu bab sehari atau satu buku untuk tempoh 4-5 hari. Membaca buku berkenaan perniagaan seperti strategi pemasaran, jualan, pengurusan perniagaan, pengurusan kewangan.

Disamping buku, saya juga melayari blog yang terdapat diinternet, yang sudi berkongsi ilmu mereka secara percuma dengan pembaca. Ada juga blogger yang menjual e-buku melalui blog mereka. Jika ada yang berkenan, saya akan dapatkan.

Saudara juga boleh membaca e-buku mengenai hebatnya kuasa forum untuk perniagaan saudara. Saudara boleh klik pada banner dibawah untuk membuat pembelian. Disamping mendapat ilmu, saudara juga beramal kerana pembelian saudara akan mendatangkan komisen kepada saya, terima kasih saya ucapkan.

Kesimpulan yang boleh dibuat disini, membaca benar-benar boleh menambah ilmu pengetahuan. Sedangkan dalam al-Quran juga ada menyebut "bacalah,"

Shah Othman
Ahli perniagaan dan jurulatih perniagaan sepenuh masa.
Mempunyai kepakaran dalam melatih usahawan-usahawan kecil yang ingin mengembangkan perniagaan ke tahap yang lebih baik.
Berpusat di Seberang Jaya, Pulau Pinang.
Bersedia memberikan khidmat seminar dan bengkel di mana sahaja para peserta inginkan.





Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...