10 Januari 2012

Kuasa kejayaan

Atas permintaan melalui emel saya, shahmar_5003@yahoo.com, saya akan menulis artikel mengenai kejayaan pula kali ini. Istimewa untuk anda semua.

Apabila disebutkan mengenai kejayaan, semua orang akan menganggap kejayaan itu ada apabila seseorang memiliki semua yang dimiliki. Kejayaan akan diperolehi sekiranya kita mampu. Kejayaan hanya untuk mereka yang bertuah sahaja. Sedarkah kita, kejayaan itu besar maknanya dan ia sebenarnya adalah untuk kita?

Mari saya kongsikan satu formula kejayaan.

Percaya
Anda perlu percaya kepada diri sendiri. Percaya kepada kemampuan diri adalah lebih baik berbanding kita mengangungkan orang lain. Tidak salah untuk menjadikan seseorang sebagai mentor. Tetapi sehingga merendah dan menidakkan keupayaan diri adalah salah.

Sebagai umat yang diajar dan diasuh dengan ilmu agama, kita sudah diberitahu mengenai proses mencapai kejayaan. Bagi yang benar-benar percaya kepada kemampuan diri, mampu mengubah nasib dan mencipta kejayaan. Kejayaan dicipta oleh diri kita sendiri, bukan orang lain.

Tukar pola berfikir
Jika sebelum ini kita selalu berfikiran negatif, sudah masanya kita menukar fikiran negatif tersebut menjadi positif. Buangkan perkataan 'tidak', 'malas', 'tidak mahu' dari dalam diri. Semua sifat negatif tersebut adalah racun berbisa yang kita tidak sedari.

Positifkan diri sendiri. Jangan meracun pemikiran anda dengan seribu satu alasan yang membataskan anda dari kejayaan anda. Kejayaan anda sudah ada dihadapan. Gapai ia.

Berusaha
Berusaha dengan cara yang bijak. Bukan berusaha secara membabi-buta. Manusia yang berjaya adalah mereka yang mengatur tindakan dan kejayaan mereka sejqak dari mula lagi.

Mari kita fikirkan. Sekiranya anda inginkan pendapatan sebanyak RM5000 sebulan, adakah anda hanya perlu duduk goyang kaki di tempat anda sekarang dan menunggu pendapatan tersebut apabila tibanya hujung bulan? Tiada hasil tanpa usaha. Jika inginkan sesuatu, kita perlu lakukan sesuatu.

Berjaya
Sentiasa berfikir akan kejayaan. Jangan pandang kebelakang. Jangan fikirkan kegagalan. Buangkan sifat gagal dari pemikiran anda. Sekiranya anda masih lagi berserah, pasrah dan mengharap kejayaan datang tanpa sekalipun anda 'berfikir' akan kejayaan tersebut, anda tidak akan mencapai kejayaan.

Orang yang berjaya sentiasa berfikir untuk berjaya.

Fokus
Sentiasa fokus dengan apa yang anda lakukan. Sesuatu perkara yang anda lakukan secara berterusan dan fokus, akan membuatkan anda seorang yang pakar dan menghasilkan kejayaan sepertimana yang anda inginkan.

Mereka yang fokus kepada sesuatu perkara atau bidang yang sama secara konsisten, dipanggil pakar bidang. Mahukah anda menjadi pakar bidang dan menjadi sumber rujukan? Sudah tentu jawapannya, YA. Teruskan usaha dan fokus kepada apa yang anda lakukan.

Semoga sukses selalu.

Shah Othman
013-4324936 | shahmar_5003@yahoo.com
Ahli perniagaan dan jurulatih perniagaan sepenuh masa.
Mempunyai kepakaran dalam melatih usahawan-usahawan kecil yang ingin mengembangkan perniagaan ke tahap yang lebih baik.
Berpusat di Seberang Jaya, Pulau Pinang.
Bersedia memberikan khidmat seminar dan bengkel di mana sahaja para peserta inginkan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...